Prof. Dr Ihor Huk: oxidul nitric este cea mai importantă moleculă pentru sănătate



În 1998 trei cercetători au câştigat premiul Nobel în medicină pentru că au descoperit importanţa majoră a oxidului nitric şi sunt deja 20 de ani de când se ştie că acesta este mult mai important decât oxigenul, de exemplu, pentru buna funcţionare a organismului nostru. Autor a peste 300 de lucrări publicate în jurnale medicale valoroase, membru al Academiei Europene de Ştiinţe, profesorul Ihor Huk ne-a vorbit despre importanţa acestei molecule şi ce putem face pentru a o avea în organism. Citeşte cu atenţie pentru că sunt informaţii extrem de importante introduse recent în medicina modernă.

Ce se întâmplă doctore: Cât de important este oxidul nitric pentru organism?
Prof. Ihor Huk:
Îmi întreb adesea studenţii ce anume este mai important pentru viaţa noastră – oxigenul sau oxidul nitric? Bineînţeles că ambele sunt vitale, însă cel mai adesea răspunsul este oxigen, pentru că 99% cred că nu putem supravieţui fără oxigen. De fapt nu acesta este adevărul – inima poate funcţiona mai mult timp fără oxigen, decât fără oxidul nitric. Dacă acesta ar fi cumva extras din inimă, inima s-ar opri imediat. De asemenea, memoria funcţionează cu ajutorul oxidului nitric; sistemul imunitar se luptă cu bacterii, viruşi, celule canceroase cu ajutorul aceleiaşi substanţe, oxidul nitric. Oxidul nitric este responsabil şi de tensiunea arterială, este cel mai important vasodilatator. Înţelegeţi acum de ce spun că oxidul nitric este mai important decât oxigenul. Oxigenul este mult mai uşor de obţinut – trebuie doar să respirăm, însă oxidul nitric se obţine prin alimentaţie. În 1998 trei cercetători au câştigat premiul Nobel în medicină pentru că au descoperit importanţa majoră a oxidului nitric şi sunt deja 20 de ani de când se ştie că acesta este mult mai important decât oxigenul, de exemplu, pentru buna funcţionare a organismului nostru.
 

C.S.Î.D.: Ce trebuie să mâncăm pentru a avea un nivel optim de oxid nitric?
I.H.:
Celulele sunt foarte deştepte şi extrag substanţele de care au nevoie – în acest caz oxidul nitric, însă este important să fie hrănite adecvat. Pentru că nu putem asimila oxid nitric din mâncare, este nevoie de alimente care conţin arginină, o substanţă pe care organismul o sintetizează în azot şi apoi în oxid nitric. Cu ce ne hrănim? Dovleci! – au cea mai mare concentraţe de arginină, nucile, de asemenea (100-150 grame zilnic, în mod ideal). Astfel, va fi obţinută o cantitate suficientă de arginină pentru buna funcţionare a organismului. Memoria, circulaţia sanguină vor fi îmbunătăţite vizibil. Însă pentru că trăim vremuri în care călătorim des şi avem multe de făcut, eu recomand suplimentele alimentare. Pentru ca organismul să funcţioneze corect (şi să nu vă îmbolnăviţi niciodată), omul are nevoie de arginină ( cea care este transformată ulterior în organism în oxid nitric), dar şi de calciu, vitamina D ( astăzi este considerat hormon) şi vitamina K2. Am verificat acest lucru pe mulţi dintre pacienţii mei şi, credeţi-mă, funcţionează!
 

C.S.Î.D.: Care este doza recomandată de vitamina D şi care sunt riscurile consumului în plus? Sunt medici care recomandă 2000 de unităţi/zi, şi alţii care consideră că ai nevoie de 300.000 de unităţi/lună.
I.H.:
Eu consum foarte multă vitamina D zilnic ( între 15.000 şi 20.000 de unităţi pe zi), mult mai multă decât ar fi recomandată în mod iniţial şi nu am absolut nicio problemă. Ceea ce doctorii recomandă de regulă, ţine de cunoştinţele vechi, din secolul al XVII lea, nu se mai aplică la zilele noastre. Nu există riscul unei supradoze de vitamina D, este imposibil. Doar 2000 de unităţi zilnic sunt prea puţine pentru a susţine funcţionarea optimă a organismului. Dacă nivelul este scăzut, avem o hipertensiune.Vitamina D este esenţială pentru absorbţia oxidului nitric!
 

 

sus

Alimentaţia adecvată

C.S.Î.D.: Ce putem face din perspectiva dietei? Ce mai putem consuma?
I.H.: 
Arginina este unul dintre cei mai importanţi aminoacizi. O găsim, cum am spus în dovleac şi nuci. Calciul, de asemenea, este vital, însă nu este recomandat consumul lactatelor în exces, ca urmare a faptului că pot fi dăunătoare. Cantitatea zilnică recomandată de calciu este de 1000 mg, dar nu obţinem doar din alimentaţie. Ceea ce recomand eu este să luăm un supliment de 500 mg de calciu zilnic, să ne asigurăm o bază, iar restul să luăm din alimentaţie. Fără calciu, nu putem trăi. Celulele se hrănesc cu calciu pentru a exista. Noi suntem construiţi din elemente – oxigen, carbon, hidrogen, nitrogen, calciu. 1.5% din corpul nostru este reprezentat de calciu. Este imposibil ca această cantitate de calciu să fie obţinută strict din alimentaţie. 99% din corpul nostru este compus doar din 6 elemente: oxigen, carbon, hidrogen, nitrogen, calciu şi fosfor (care ajută la menţinerea energiei). Şi doar 1% conţine şi celelalte elemente.
 

C.S.Î.D.: Din ce surse putem obţine calciu?
I.H.:
 Produsele lactate – lapte, brânză – acestea au cele mai mari concentraţii de calciu. Vitamina D3, care controlează absorbţia de calciu, se află în peştele gras.
 

C.S.Î.D.: Ce se poate întâmpla dacă facem o supradoză de calciu? Pot apărea pietre la rinichi?
I.H.: 
Vitamina D3 este responsabilă în corpul nostru pt absorbţia calciului. Fiecare celulă a corpului nostru conţine calciu, însă există un mecanism de control al organismului (dirijat de vitamina K2), astfel încât nu ne vom supradoza, nu se vor produce pietre la rinichi, în schimb va fi utilizat în alte scopuri, pentru beneficiile corpului, de exemplu nu vom mai dezvolta osteoporoză în viitor. Acestea sunt descoperiri foarte noi care ne vor ajuta să ne menţinem sănătoşi mai mult timp.
 

C.S.Î.D.: Unde putem găsi vitamina K2?

I.H.: În mâncarea japoneză, de regulă, dar în general se poate administra sub forma unui supliment alimentar – doza recomandată fiind de aproximativ 100 micrograme/zi. Şi aportul de K2 este important în obţinerea oxidului nitric în organism.
 

C.S.Î.D.: Ce părere aveţi despre fosfor?
I.H.:
 Este de asemenea extrem de important, în special pentru absorbţia calciului, însă şi pentru menţinerea nivelului optim de energie a corpului. Fosforul reprezintă al şaselea element din compoziţia organismului nostru, imediat după calciu.
 

C.S.Î.D.:Şi vom deveni mai inteligenţi dacă luăm suplimente cu fosfor, K2, vitamina D3 şi calciu?
I.H.:
 Memoria de lungă este dirijată de concentraţia de oxid nitric. Iar substanţele pe care le-am enumerat controlează această concentraţie, deci creierul va funcţiona mai bine. Am testat pe mine însumi şi pe foarte mulţi pacienţi. De fapt, toate aceste componente ajută la creare în organism a oxidului nitric, atât de benefic pentru sănătate. Şi sportul este extrem de important în vieţile noastre. Dacă sângele circulă în mod corect prin vene, hemoglobina va lua un procent de 80% din oxidul nitric şi îl va dispersa către toate celalte organe. Restul de 20% va rămâne în peretere arterial, în endoteliu şi va menţine nivelul tensiunii arteriale.  Este foarte important de ştiut acest lucru – mişcarea joacă un rol crucial! Dacă dintr-un motiv sau altul sângele nu mai circulă corect prin organism, corpul nostru va ceda. Există cu toate acestea un secret legat de administrarea de arginină! Odată consumată, aceasta va ajuta corpul să reziste la efort fizic timp de o oră, însă nu mai mult. Celulele absorb toată cantitatea de arginină pe parcursul unei ore atâta vreme cât aceasta este administrată pe cont propriu. Pentru a ajuta corpul să reziste mai mult, este recomandat ca arginina să fie administrată alături de citrulină şi ornitină. Dacă administraţi o capsulă cu toţi cei 3 aminoacizi, arginina va rămâne mai mult timp în organism, se va elibera treptat.
 

C.S.Î.D.: De unde luăm necesarul de ornitină şi arginină?
I.H.:
 Există suplimente alimentare care conţin toţi aceşti aminoacizi şi este vital să le administrăm pentru a putea beneficia de energie pe parcursul unei întregi zile, nu doar pe moment, aşa cum s-ar întâmpla dacă arginina ar fi administrată de una singură. Acest concept al combinaţiei celor trei aminoacizi, este unul introdus recent în medicină.





Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *